måndag 30 maj 2011

Lonely Planet vs. Eyewitness Travel Guides

Jag har rest en hel del och på mina resor har jag alltid uppskattat att ha en bra guidebok. Och det är för övrigt inte bara under själva resan jag uppskattar en bra guidebok utan minst lika mycket innan resan. En guidebok är ju perfekt för att planera sin resa men även för att låta sig inspireras. Och det är inget som säger att bara för att du köpte en guidebok för ett visst område så måste du resa dit. Jag har personligen guideböcker över många platser som jag aldrig har besökt, en del har jag inte besökt för att intresset svalnade efter att ha läst guideboken och andra har jag lagt upp på min to-do-list över framtida resmål. Så köp fler guideböcker och låt dig inspireras!

Men vilken är den bästa guideboken då? Jag har självfallet inte läst alla men jag har en ganska bra koll på två av de största guideboksserierna, nämligen Lonely Planet och Eyewitness Travel Guides (från DK Publishing). I början använde jag mig mest av Lonely Planets guideböcker, mest för att de var vanligast och jag att i och med detta också utgick från att de därför var bäst. Nu har jag dock mer och mer gått över till Eyewitness Travel Guides och gillar dem alltmer. Eyewitness Travel Guides tycker jag är betydligt mer inspirerande och roliga att läsa än Lonely Planet. I Eyewitness Travel Guides finns det mängder av färgfoton, kartor, detaljerade skisser över museum och liknande, Lonely Planet har också detta men i mycket mindre utsträckning. Lonely Planets guideböcker känns så otroligt mycket torrare att läsa efter att man vant sig vid Eyewitness Travel Guides! Lonely Planets böcker riktar sig kanske till yngre och backpackers, det finns lite mer "hippa" restauranger och mer fokus på de med liten budget. Men jag tror att de allra flesta köper Lonely Planets böcker mest för att de är dessa man "ska" ha, det är coolt att sitta på en avlägsen strand med en sliten Lonely Planet uppstickande ur ryggsäcken. Men testa att köp en guidebok från Eyewitness Travel Guides nästa gång, jag tror inte att du kommer att bli besviken, tvärtom!.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar