torsdag 26 maj 2011

Brazil – överlastad och klaustrofobisk

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om Terry Gilliams film Brazil. Kanske är det så att man måste se filmen flera gånger för att uppskatta den. Nu när jag såg den för första gången fick jag ett ganska negativt och tröttsamt intryck. Den var visuellt färgsprakande, bitvis underhållande och tog upp en hel del tänkvärda ämnen men för min del räckte det inte för att hålla intresset uppe. Jag såg den långa versionen, har läst att det finns flera olika. Kanske borde jag ha sett den nedklippta versionen istället… Ett problem med filmen är att de överlastade scenerna och skådespelarnas vadande i allehanda rekvisita medför att handlingen och budskapet drunknar. Så när det gäller Gilliams filosofi när det gäller mise-en-scen så verkar det som att ju mer desto bättre! De flesta scenerna innehåller extremt mycket färgsprakande rekvisita. Ta bara scenen när de är i hans lägenhet för att reparera luftkonditioneringen (eller vad det nu är) så är skådespelarna knappt synliga bakom alla nedhängande rör. Mitt intryck är att Gillian i många av scenerna vill att vi som tittar ska få en klaustrofobisk och lätt obehaglig känsla. Många av de rum som är med i filmen, så som hans lägenhet eller hans kontor, är dessutom mycket små och ibland också med låg takhöjd. Allt för att få den där klaustrofobiska atmosfären. Gissar att tanken är att det ska spegla huvudpersonens känsla av att vara instängd i den här byråkratiska och maskinella världen. Som kontrast till detta får vi i slutet av filmen se storslagna vyer över ett landskap med berg och dalar. Friheten. Äntligen!


Symboler
Om man nu lyckas filtrera bort den överväldigande scenografin så ser man att filmen berör flera djupare ämnen. Vi har till exempel en kritik mot vår alltför starka tilltro till tekniken. Filmen är kritisk mot byråkrati och övervakningssamhället. Det finns också en kritik mot skönhetsoperationer. Och hans andra chef är ju misstänkt likt Hitler vilket nog inte är en slump. Finns säkert en mängd andra symboler och underliggande meningar i filmen…?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar