måndag 16 maj 2011

Hur ser framtidens datorspel ut?

Att förutspå hur framtidens datorspel kommer att se ut är inte lätt. Datorspel är komplexa företeelser som involverar många olika faktorer, och alla dessa faktorer har sin egen utveckling. Vi har de tekniska faktorerna, så som utvecklingen av till exempel processorkraft, grafik och kontrollenheter men vi har också de ”mjuka” faktorerna som till exempel berättarteknik, programmering och marknadskrafter. Och alla dessa olika faktorer kommer att utvecklas i olika takt vilket gör det mycket svårt att sia om framtiden!

Grafik och ljud
Utvecklingen när det gäller grafik är kanske det första man kommer att tänka på när man försöker förutspå framtiden. Grafik är något konkret och direkt, som spelare ser vi omedelbart om spelet har en bra grafik eller inte. Det är oftast också grafiken som ger oss ett första intryck av spelet, och som vi alla vet så är första intrycket ofta viktigt. Att spelbolagen ofta satsar på att skapa ett grafiskt snyggt intro till sina spel är ingen slump utan ett sätt att få spelaren att få en positiv inställning till spelet. En eventuellt dålig historia hoppas spelföretagen gömma i en snygg förpackning. Något som oftast inte lyckas i längden. Så hur kommer framtidens spelgrafik att se ut? Kan vi se några trender? På riktigt lång sikt kan vi nog se att det kommer andra typer av ”skärmar”, kanske i form av 3 dimensionella hologram projicerade direkt i rummet som vi kan betrakta från alla håll, kanske även ”skärmar” i form av direkt projicering i ögat i kombination med augmented reality. Och talar vi om en mycket avlägsen framtid kanske man kan tänka sig en koppling direkt till vår hjärna och våra sinnen, fast frågan är då om vi fortfarande kan kalla det för grafik? Men tittar vi på den mer närliggande framtiden tror jag dock inte att vi kommer att få se några stora revolutionerande förändringar utan små stegvisa förbättringar. Det senaste steget var datorspel med 3D-grafik. Och vi har ju en bit kvar innan dagens traditionella grafik verkligen är fotorealistisk med hög uppdateringsfrekvens. Även skärmarna behöver bli avsevärt bättre. Men kanske att det inte ligger så långt in i framtiden innan vi har datorspel med i det närmaste fotorealistisk grafik och stora skärmar med extrem skärpa och upplösning.

Ljud är lite mer subtilt än grafik men nog så viktigt. Som spelare kanske man inte direkt reflekterar över ljudet i ett spel, på samma sätt som man inte alltid reflekterar över de ljud och den musik som finns i filmer. Men ljud är ofta det som skapar atmosfären i spelet, utan de ekande stegen när du springer i den underjordiska korridoren jagandes monster eller vindens vinande i träden när du ålar dig fram på marken med ditt prickskyttegevär så känns spelet platt. Man pratar ofta om grafikens utveckling men sällan om ljudets. Jag tror dock att det kommer att ske en hel del även på den fronten. Idag har många spel ett mycket begränsat antal ljudeffekter, det finns ett antal vapenljud, några musikslingor och kanske ett par omgivningsljud. Tror att vi kommer att få se spel med en mycket mer detaljerad ljudbild, istället för att det finns ett fågelläte i skogen vi smyger i så kommer det att finnas 100. Redan idag finns det spel som utnyttjar surroundljud, något som verkligen höjer stämningen i spelet, och jag tror att detta kommer att utvecklas ytterligare med intelligenta ljudsystem som alltid ser till att ljudet når våra öron på exakt rätt sätt.

Att grafik ochljud är viktigt råder det nog ingen tvekan om, inte heller att vi kommer att få se en fortsatt utveckling inom dessa områden. Crafoord ställer sig frågan om ”...whether or not technological limitations are the primary constraints on the game designer.”1 Och han anser inte att teknologin sätter hinder utan att “Artistic maturation will be the dynamo that drives the computer games industry.” 1 Och jag tror att han har rätt, jag har svårt att se att datorspelstillverkarna kommer att hålla oss spelare nöjda bara genom att utveckla spel med snyggare och snyggare grafik. Även om det givetvis alltid kommer att finnas en del som kommer att köpa spel utifrån ytan, på samma sätt som de finns många som ser ytliga program på tv, så tror jag också att det kommer att bli en allt större del av oss spelare som kommer att efterfråga djupare och mer tankeväckande spel.
Det klassiska spelet Pong

 

Karaktärer, berättande och genrer

Det är nog här det krävs utveckling för att datorspel ska få samma intellektuella status som litteratur, konst och film. Om vi jämför de teman som finns i datorspel så kommer vi snabbt att se att det finns ett mycket litet antal varianter och att det är få spel som sticker ut från mängden. Antingen ska du föra en liten figur över en bana med en mängd hinder eller så är du soldat med uppdrag att skjuta tyskar i svart i läderrock. Och de flesta spel idag bygger på i stort sett endast två känslostämningar, antingen ska du bli glad och upprymd (tex. plattformsspel och skjutaspel) eller så ska du känna dig som en oövervinnerlig härskare (tex. strategispel). Likformigheten är något som måste brytas enligt Burch och han anser att spelföretagen måste våga göra spel som inte är glada: "Happiness is, in my opinion, overrated. Happy people are seldom interesting for very long.”2 Och kanske ligger det något i detta för om vi tänker efter vilka böcker eller filmer vi har starkast minnen från så är det sällan de komiska utan snarare de dramatiska och tankeväckande. Så jag håller med Burch när han skriver att ”...tragedy has a way of standing out in a way that happy endings and jokey one-liners never will.”2 Så jag ser framför mig, och hoppas, att vi snart kommer att få se en större bredd av datrospel. Tänk ett spel där du spelar barnet i en familj där mamman är alkoholist och pappan döende i någon svår sjukdom. Eller ett där du spelar en socialt utslagen person som bor i en husvagn och som tillbringar dagarna med att samla tomburkar. Två teman som ingen skulle tycka vore förvånande om de dök upp i en film men att se dem som handling i ett datorspel i dagsläget vore nog otänkbart. Det börjar dock dyka upp spel som avviker från normen, till exempel ”Darfur is Dying”3 där du ska försöka överleva i folkmordens och fattigdomens Sudan. Än så länge är dock denna typ av spel oftast framtagna av mindre spelföretag och ofta tänkta som gratisspel på nätet. Detta leder ofta, om än inte alltid, till att spelen upplevs som ganska primitiva och ogenomtänkta. Men jag tycker ändå att det är ett tecken på att branschen håller på att mogna och att spelföretagen börjar våga experimentera med teman, karaktärer och genrer. 

 

Plattformar och styrenheter

Jag tror att vi kommer se allt fler olika plattformar men också en bättre integration. Detta kanske kan låta motsägelsefullt men vad jag menar med detta är att jag tror vi kommer att få se spel inte bara i våra mobiltelefoner, datorer och konsoler utan även i till exempel reklampelare, tidningar och jag kanske till och med i tvättmaskiner. Och detta möjliggörs genom att tekniken för att koppla upp saker mot Internet kommer att bli allt billigare. Men hur kan en reklampelare eller en tvättmaskin fungera som ett spel? Kanske genom att reklampelaren känner av att du är i närheten och därför skickar ut en fråga till din mobil som du vill spela annonserande företags spel. Om du accepterar så får du sedan styra spelet med din mobil och reklampelaren är din skärm. Är du tillräckligt duktig så vinner du något. Och givetvis spelar du mot andra spelare som står vi andra reklampelare någonstans i världen. Men tvättmaskinen då, hur kan den bli ett spel? Jo genom att den känner av vilka kläder du tvättar (genom RFID-chip) och vilken dosering samt vilket programval du gjort. Utifrån detta ger den dig poäng baserat på hur väl du sorterat dina kläder rätt samt hur väl du anpassar dosering och programval. Och även här tävlar du givetvis mot andra tvättande människor runt om i världen. Allt detta möjliggörs genom att allt fler prylar kommer att prata med varandra genom att vara uppkopplad mot Internet.4 Givetvis kommer denna kommunikation maskiner emellan ofta att i första hand vara till för till exempel programvaruuppdateringar eller skickande av servicemeddelande, men givetvis kommer uppkopplingen även att utnyttjas för nöjestjänster. Så vi kommer alltså att se spel på alltfler plattformar men dessa kommer samtidigt att vara mer integrerade i och med uppkopplingen mot Internet.

Styrenheterna kommer på motsvarande sätt att bli allt fler. Även om vi antagligen kommer att styra många spel (till exempel reklampelarspelet ovan) med hjälp av vår mobiltelefon så kommer det också att växa fram många andra sätt. Jag kan tänka mig en fortsatt utveckling av Microsofts Kinetic och Nintendos Wii där vi kommer att få se kontrollenheter än mer integrerade i vår kropp. Det förekommer ju experiment med tankestyrning så det är inte alltför osannolikt att vi kommer att få se den typen av spelkontroller i framtiden.

 

Socialt interagerande

Vi ser ju redan idag att en stor del av alla spel som släpps har någon form av socialt interagerande, till exempel i form av att man ska klara uppdrag tillsammans med andra. Jag tror vi kommer att gå mot att online-spelande är normen och att vi endast undantagsvis kommer att spela ensamma. De sociala spelen kommer dessutom att involvera den verkliga världen på ett mer direkt sätt än vad som är vanligt idag.5 Med tekniker som GPS och augmented reality kommer vi att använda den verkliga världen som spelplan och våra medmänniskor som med- och motspelare. Vår virtuella avatar kommer att följa med oss genom livet och få allt större betydelse. Jag tror dessutom att avataren mer och mer kommer att spegla vår verkliga personlighet och att den därför kommer att bli en allt viktigare ”ägodel”.

 

Spel i samhället och media

Här tror jag att vi kommer att få se en stor förändring. När spelindustrin fått mogna och vi får alltfler äldre personer som spelare och på ledande positioner i spelföretag så är jag övertygad om att vi kommer få spel som är djupare och mer konstnärliga. Detta leder i förlängningen till att spel kommer att bli en mer erkänd konstform och spela i samma liga som till exempel teater, litteratur och film. Och vem vet kanske att spel till och med kommer att anses som ”finare” än dessa traditionella kulturformer? Jag tror att det kan bli så på grund av att spel är en komplex konstform som inkluderar en mängd olika delar eller som Burch skriver: ”Video gaming, as a medium, is the single most inclusive art form ever created.”2 Och att då lyckas göra ett konstnärligt fulländat datorspel skulle därför kunna anses vara svårare än att skapa än en konstnärligt fulländad tavla, och detta skulle i sin tur betyda att man skulle kunna se datorspel som en mycket högt stående form av kultur. Detta avspeglas självklart också i framtidens media där vi kommer att få se en datorspelsjournalistik som är minst lika bra som den journalistik som skriver om till exempel teater och litteratur.

 

Sammanfattning

Att sia om framtiden om något så komplext som datorspel är som sagt inte lätt. Men jag tror att vi kommer att få se dessa trender:

  • Vi kommer att se spel överallt! I allt från reklampelare till tvättmaskiner.
  • Spelen kommer att integrera verkligheten alltmer genom tekniker som till exempel GPS och augmented reality.
  • Kontrollenheterna kommer att bli alltmer integrerade med kropp, en fortsättning på Microsofts Kinetic och Nintendos Wii.
  • Vår avatar kommer att få en ökad betydelse och bli en av våra viktigaste ”ägodelar”.
  • Spel kommer att bli en erkänd och etablerad kulturform då den spelande generationen växer upp och får ledande befattningar på spelföretag och kulturtidskrifter.
  • Vi kommer att se en breddning av marknaden med spelare i alla åldersgrupper och samhällsklasser, detta innebär i sin tur ett bredare utbud av datorspel. 

Referenser

1. CRAWFORD, C. (1984) The art of computer game design, Osborne/McGraw-Hill, Berkeley, Calif. Kapitel 7 (Elektronisk) Tillgänglig: http://www.vancouver.wsu.edu/fac/peabody/game-book/Chapter7.html (Läst 8 juli, 2010)
2. BURCH, A. Fun isn't enough: why video games have to move beyond simple escapism (Elektronisk) Tillgänglig: http://www.destructoid.com/fun-isn-t-enough-why-video-games-have-to-move-beyond-simple-escapism-30905.phtml (Läst 9 juli, 2010)
3. Darfur is Dying - http://www.darfurisdying.com (Läst 9 juli, 2010)
4. STRÖM, P. (2002) Prylarna snackar – M2M, RFID, uppkopplade produkter, Konsultförlaget.
5. SCHELL, J. ”Design Outside the Box”, presentation från DICE 2010. (Elektronisk) http://g4tv.com/videos/44277/dice-2010-design-outside-the-box-presentation/ (Läst 10 juli, 2010)........

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar