The Wild Bunch (Det vilda gänget på svenska) av Sam Peckinpah tycker jag på många sett är en typisk westernfilm. När man pratar om genrer så är konventioner ett viktigt begrepp, det vill säga allmänt accepterade uppfattningar om vilka olika element som ska ingå i en viss genre. Dessa konventioner sätts genom att film efter film upprepar till exempel en viss handling eller en viss filmteknik. Efter ett tag har en filmgenre etablerats. The Wild Bunch är en typisk westernfilm då den följer många av de konventioner som vi förknippar med en film i den genren. Till exempel följer filmen det klassiska westerntemat med ett gäng laglösa personer som kommer i våldsam kontakt med det civiliserade samhället. Även den klassiska hederskodexen som finns mellan gängmedlemmarna i westernfilmer finns med i The Wild Bunch. Hämnd är ett annat klassiskt westerntema som även finns med här.
Film Art pratar även om ikoner som är kopplade till en viss genre och The Wild Bunch är fullt av sådana. Vi har det klassiska bankrånet och tågöverfallet. Det är vilt skjutande med döda män som faller ner från taken. Givetvis hästar överallt, hästar som simmar över floder, hästar som rider utmed järnvägsspåren, hästar som rider på rad över öppna landskap och så vidare. Huvudpersonerna är väderbitna män som ser ut att ha tillbringat hela livet i sadeln och i saloonen. Det sitter runt en öppen eld på kvällen och spelar gitarr och dricker sprit direkt ur flaskan. Och givetvis finns det en bordell med. Alla dessa element/ikoner och många därtill gör att man direkt kan placera den här filmen i westerngenren. Det känns nästan som att vissa typer av scener, tex tågöverfallet, är obligatoriska i en westernfilm.
Och även olika typer av filmtekniker kan vara karakteristiska för en viss genre enligt Film Art. När det gäller westernfilmer så tycker jag att man kan se att de använder sig av en speciell färgskala, de går ofta i olika bruna nyanser, ibland kanske med inslag av grönt och gult. I The Wild Bunch tycker jag att detta är mycket tydligt, det är nästan som att se en svartvit film fast i brunt så att säga. Det är brun jord, bruna hästar (hur ofta ser man en kritvit häst i en westernfilm?), brun hy, bruna kläder, bruna byggnader och så vidare. Läste också att The Wild Bunch var en av de första (kanske den allra första?) westernfilmerna som filmades i widescreenformat. Och just widescreenformat är en teknik som jag starkt förknippar med den här genren. De rider i solnedgången i ett oändligt landskap från ena sidan av filmduken till den andra. Widescreenformatet förstärker den ensamhet och det utanförskap som de laglösa i filmen känner. Eller jag antar att de känner så trots sin hårda yta?
Men sen är det också som Film Art skriver att det inte finns någon entydig definition av vad en viss genre är. Och att det inte finns vattentäta skott mellan genrer. En film kan således givetvis tillhöra flera genrer. Eller vara en kombination av olika. När det gäller The Wild Bunch tycker jag att det finns vissa saker som bryter mot westernfilmens konventioner. Till exempel så är filmen extremt mycket råare än vad i alla fall jag är van vid att westernfilmer är. Här har vi scener där civila dödas på löpande band. Döda kroppar som faller ihop i slowmotion. Vi har scener där kvinnor används som levande sköldar. Striderna bevittnas av barn. Barn som för övrigt torterar och eldar upp djur på ett grymt sätt. Gisslan förnedras och tvingas till exempel att dansa och sjunga. Jag har fått uppfattningen att westernfilmer oftast är mer ”gentlemannamässiga”, det vill säga även skurkarna beter sig juste mot civila och det våld som finns är ofta inte så explicit. Och i ”vanliga” westernfilmer så finns ofta ett romantiskt inslag, damerna behandlas med mer respekt och de har ofta en mer framträdande roll. Det är ju ofta som en av de laglösa blir kär i en civiliserad kvinna och att filmen sedan handlar om den laglösas kamp med sig själv huruvida han ska fortsätta vara laglös och förlora kvinnan eller stanna upp, gifta sig och bli civiliserad. Men det romantiska inslaget saknas i The Wild Bunch. Filmen spelades in mitt under Vietnamkriget och läste på nätet att detta antagligen påverkat så att filmen blivit mer rå och realistisk. Men visst är det en westernfilm men kanske att den även har inslag av andra genrer? Kanske råheten gör att den till viss del är en gangsterfilm? Eller en krigsfilm då det förekommer kulsprutor och andra vapen i mängder?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar