tisdag 19 april 2011

Vad är ni rädda för?

Jag slutar aldrig att förvånas över att människors rädsla är så irrationell. I det här fallet tänker jag på alla dessa djur som vi verkar vara så rädda för, det är hajar i Egypten, maneter i Malaysia och Vargar i Sverige. Och visst kan dessa djur vara farliga men det gäller ju att sätta saker i relation till varandra. Hur många människor har dödats av vargar i Sverige? Om jag förstått saken rätt så har ingen dött i Sverige under modern tid. Och de få fall som finns utomlands handlar ofta om vargar som rymt från fångenskap. Däremot dödar de hundar och får då och då, men hallå det är ju rovdjur vi pratar om! Vi kan ju knappast begära att vargen ska bli vegetarian. Om vargen tar ett får då och då så får vi väl acceptera ett högre pris på vårt fårkött.

Och samma sak gäller hajen, hur många dödas varje år av hajar? Jag läste att det är i storleksordningen 5 personer per år. I hela världen. Sätt det i förhållande till hur många som badar i vatten där det finns hajar. Och framförallt sätt det i proportion till alla andra faror vi utsätts för. Jag är övertygad om att det är fler som dör varje år i Sverige av getingar. Eller av ormar. Eller av fästingar. Eller av rådjur. Eller av älgar. Men dessa skrivs det sällan om. Och jag är övertygad om att det dör fler i Egypten på grund av fulla turister som kör moped. Eller fulla turister som halkar och slår huvudet i polkanten. Men detta skrivs det sällan om. Så snälla ni som är rädda för vargar, maneter, hajar och andra djur, sätt det i proportion till annat. Njut av dessa vackra djur!

2 kommentarer:

  1. Det finns ju många rädslor som är ännu mer irrationella. Till exempel sprutor som jag är livrädd för. Det har ju verkligen INGEN dött av, tvärt om.

    SvaraRadera
  2. Japp det finns mycket att vara rädd för. :)

    SvaraRadera