fredag 22 april 2011

3 böcker om fotografering - 2 bra och 1 dålig

I min jakt på att bli en bättre fotograf har jag den senaste tiden läst ett antal böcker i ämnet. Här kommer lite korta tankar kring böckerna.

"Konsten att ta vinnande bilder - En inspirationshandbok för dig som vill ut" av Göran Segeholm. Det här är en bok för de som är absoluta nybörjare när det gäller fotografering. Man får här en pedagogisk genomgång av grunderna i hur kameran fungerar och hur man komponerar och berättar med bilder. Det är en kort och lättsam bok, du läser igenom den på en timme eller två. Boken fungerar utmärkt som en intresseväckare för det som vill prova på fotografering. Är du däremot inte nybörjare så tror jag inte att du får ut något av den här boken. Och snälla Segeholm, varför har du valt en så töntig titel?

"The Photography Book" utgiven av Phaidon Press. Detta är en inspirationsbok fylld med berömda fotografier, den enda text som finns är en kort beskrivning av varje bild. Det finns alltså inga analyser av bilderna utan det är upp till läsaren att göra sådana. Boken finns i ett par olika storlekar, men om möjligt köp det större formatet då bilderna kommer mer till sin rätt då. Om du redan har bokhyllan full av fotoböcker så är antagligen denna bok onödig, men är du nybörjare och vill ha en bred och omfångsrik fotobok så rekommenderar jag denna. Att bläddra i den här boken gav i alla fall mig inspiration!

"Photoshop CS för digitalfotografer" av Scott Kelby. Den här boken finns på svenska och engelska och i olika versioner beroende på vilken version av Photoshop CS man har. Detta är alltså inte en bok om fotografering utan om bildbehandling. Jag skulle tro att Scott Kelby är en av de mesta kända författarna när det gäller böcker om bildbehandling, men för mig var boken en stor besvikelse. Boken bygger på ett antal tutorials, det vill säga steg för steg instruktioner för hur du uppnår vissa effekter i Photoshop. Detta gör dock att man efter att läst/använt boken så har man egentligen inte lärt sig något, jo man har lärt sig att göra exakt så som Scott kelby gör, men man har inte förstått hur Photoshop fungerar. Boken stimulerar inte kreativiteten och inspirerar inte till eget utforskande av Photoshop. Tyvärr är det här en bok som är mycket vanlig på kurser i bildbehandling, vilket antagligen kommer resultera i att vi har en mängd personer som skapar exakt likadana bilder som Scott Kelby. Så skippa denna! Tutorials finns gratis på nätet...........

7 kommentarer:

  1. Jag vill tacka dig för din recention av boken The photography book! Jag ska nämligen gå en fotokurs och stod i valet och kvalet om jag skulle köpa den bok eller ej till kursen. Din recetion hjälpte mig att ta ett beslut. Tack! :)
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Anna: Vad bra att mina recensioner fyllde en funktion!

    SvaraRadera
  3. Är på jakt efter den stora The photography book men det verkar kört du råkar inte ha en som skräpar till salu? ;)

    SvaraRadera
  4. Alicce: Hmmm...jag vill nog gärna behålla boken tyvärr. Men har du kollat på http://www.kurslitteratur.se/? Där brukar man hitta de flesta kursböckerna.

    SvaraRadera
  5. Ja det är fullt förståligt för den verkar va en bra bok att ha i hyllan. Den stora är typ slut överallt så det blev modellen mindre :). lika bra den får man hoppas

    SvaraRadera
  6. "Och snälla Segeholm, varför har du valt en så töntig titel?". Det var faktiskt inte Göran som valde den titeln, utan det var någon på bokförlaget då den titeln skulle vara mer säljande. Göran har själv sagt i en podcast att han är värdelös på att komma på säljande titlar, och den bok som sålt mest är just den där han själv inte kom på titeln...

    SvaraRadera
  7. Niels: Aha ok. Fast kanske boken sålt bäst därför att den ingår som kurslitteratur i en kurs med extremt många studenter?

    SvaraRadera