måndag 18 april 2011

Reflektioner kring sociala nätverk (Uppgift 2c)

Att sociala media har fått en så enorm genomslagskraft är egentligen inte konstigt då människan i grund och botten är en social varelse. Och Internet råkar just nu vara det mest kraftfulla hjälpmedel vi har för att kommunicera med varandra. Tidigare använde vi telefonen, innan dess brev och för ännu längre sedan ristade vi in runor på stenar. Så vi har alltid haft ett behov av att kommunicera med andra människor, och vi väljer det bästa sätt som står till buds. Nu råkar det vara Internet, men vem vet om ett par hundra år kanske vi har fått något nytt kommunikationshjälpmedel som gör Internet lika förlegat som röksignaler är idag.

Men givetvis är det så att de hjälpmedel som finns för att kommunicera också påverkar vad, hur, när och med vem vi kommunicerar. Med Internet kan vi idag kommunicera blixtsnabbt oavsett var på jordklotet mottagaren befinner sig och oavsett om vi sitter hemma vid datorn eller via en bärbar enhet. Vi gör det dessutom till en oftast mycket låg kostnad. Att kostnaden för att kommunicera sjunkit, både i arbetsinsats och kostnadsmässigt, påverkar i högsta grad vad vi kommunicerar och till vilka. Att skriva ett brev eller ringa ett telefonsamtal kräver en insats både i tid och i pengar, speciellt om du vill kommunicera med många. Det är nog få som ringer alla de känner för att berätta att de just nu sitter på Pizzeria Del Sol tillsammans med vännen X och äter en calzone, men med Facebook och liknande sajter är ju den här typen av meddelanden mycket vanliga. Så i och med Internet och mobila enheter så kommunicerar vi allt mer till allt fler, och detta är nog i grunden positivt. Att kostnader eller geografiska avstånd nu längre inte är ett hinder för vår kommunikation är bra!

Och när det gäller utvecklingen av de sociala tjänsterna på Internet så ser jag i grova drag fyra huvudperioder. Under den första perioden, alldeles i Internets barndom, handlade det inte så mycket om att kommunicera via sajter och websidor utan mer via e-post och enkla chattar. Eventuellt också via enkla anslagstavlor och diskussionsforum. Man kan likna det vid en subkultur i början, där det mest var de tekniskt intresserade som kommunicerade med varandra. I period två så började den stora massan få upp ögonen för Internet och sajterna började bli lite mer avancerade. De sociala sajterna började växa fram, om än i en betydligt enklare skepnad än idag. Det handlade då mer om att man skickade meddelanden mellan varandra i nätverken, ungefär som e-post. Kanske det fanns en enklare profilsida och möjlighet att söka efter medlemmar. Det fanns ingen "status updates" eller "wall feeds", det vill säga de ”gamla” nätverken var långsamma jämfört med dagens. Inte heller samma möjligheter att dela med sig av bilder och video fanns. Detta är nog vad de flesta kallar för Web 1.0. Det vill säga det var till största delen statiska sidor men med vissa möjligheter att skicka meddelanden till varandra eller kommunicera via olika typer av forum.

Exempel på hur en chatt kunde se ut i Internets barndom.

Nästa period i utvecklingen är den vi är i just nu, det som kallas Web 2.0. Nu har tekniken utvecklats så att alla som har tillgång till Internet har möjlighet att kommunicera, inte bara på några få enkla sätt utan på en mängd olika sätt och genom en mängd olika kanaler. Vi kan till exempel vara med och skriva på uppslagsverk (wikis), dela med oss av semesterbilderna (t.ex. på Flickr), lägga ut filmer på ettåringens födelsedagskalas (t.ex. på Youtube), rekommendera artiklar (t.ex. på Digg), filosofera kring vardagen (via bloggar), skapa en presentation tillsammans med kollegan i Indien (t.ex. i Google Docs) eller protestera och bilda opinion mot något vi inte gillar (t.ex. genom Facebook Groups). Och vi kan göra allt detta när vi vill och från var helst det finns Internetuppkoppling. Och detta påverkar i högsta grad vilken typ av information vi kommunicerar, att skicka ett mess och berätta att man just nu sitter på pizzerian och äter en calzone fyller ju bara en funktion om andra kan läsa det omedelbart. Ett sådant meddelande är ganska ointressant en vecka senare. Så mobiliteten och att vi går mot att vara ständigt uppkopplade gör att de sociala medierna blir alltmer integrerade i våra liv.

Något som jag ser ökar kraftigt är de olika tjänster som erbjuder tillgång till flera existerande nätverk på en gång, det vill säga tjänster som ger dig en smidigare överblick över vad som händer i alla dina olika nätverk. Man kanske kan likna det vid någon form av portaltjänster eller mash-ups. Detta tror jag är nästa stora steg i utvecklingen av de sociala nätverken, och ett steg som redan påbörjats. Den här typen av funktioner eller program finns idag redan i många mobiltelefoner, till exempel HTC:s Friend Stream:



Eller appen Flip Board:



Finns även tjänster för vanliga datorer, till exempel Pageflakes här nedan som har funktioner för att samla Twitter, Facebook, Flickr, Gmail mfl på en och samma sida.





Har man väl prövat den här typen av tjänster så inser man snabbt dess fördelar, här slipper du öppna upp och logga in på flera olika tjänster utan får flera av dina sociala nätverk samlade på ett ställe. Mycket smidigt! Jag tror att vi kommer att få se en fortsättning på detta där vi har dels leverantörer av nätverksfunktioner (t.ex. Facebook och Twitter) och dels nätverksportaler (t.ex. HTC Friend Stream och Flip Board). När vi som användare väl har lagt till de sociala nätverk vi är intresserade av i vår nätverksportal så behöver vi sedan inte bry oss om vilken leverantör våra vänner använder sig av, portalen levererar ett enhetligt gränssnitt. Och vi kan där på ett enkelt sätt till exempel ladda upp en bild eller skriva en status update som på en gång når alla våra nätverk.

En trend jag tycker mig se är att de sociala sajterna går åt två håll, dels de stora allmänna där man bara ”måste” finnas så som Facebook, och dels de smala för de som har ett specialintresse, t.ex http://www.jogg.se/. Och där Facebook används för att ha en mer ytlig kontakt medan det är på de smala nätverkssajterna som en djupare diskussion förs. Till viss del finns det även plats för smala intressen på sajter som Facebook i och med att man kan skapa grupper, men jag tror ändå att vi kommer att få se ett ökat antal smala sociala sajter. Och jag tror att det är på dessa sajter som vi kommer att ha den mest stimulerande sociala kontakten, det är här vi kommer att föra diskussioner om vilka löparskor som är bäst för grus eller var jag hittar däck till min Volvo Amazon.

Efter att ha studerat sociala nätverk under en tid så har jag insett än mer hur pass stort inflytande de har över våra liv, och hur beroende vi har blivit av dem. Det är nog svårt för många av oss att tänka sig ett liv utan dem. Och jag har också märkt att de sociala nätverken sprider sig allt mer, allt fler sajter skaffar sig sociala funktioner eller påbörjar samarbeten med existerande sociala sajter.  Jag har också noterat att det verkar som att fler och fler börjar använda de sociala nätverken och de sociala sajterna utanför privatlivet, nu används de även i yrkeslivet, inom företag och inom skola och utbildning. I dessa typer av nätverk är det nog inte ”status updates” och ”wall feeds” som är det väsentliga, även om de också fyller sin funktion, utan kunskapsöverföring och samarbete.

Referenser

Casarez, Vince & Cripe, Billy & Sini, Jean & Weckerle, Phillipp. (2009). Reshaping Your Business with Web 2.0: Using the New Collaborative Technologies to Lead Business Transformation. USA: McGraw-Hill.

Vossen, Gottfried & Hagemann, Stephan. (2007). Unleashing Web 2.0: From Concepts to Creativity. USA: Morgan Kaufmann Publisher.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar