Kognitionsvetenskapen försöker ge svar på  frågor som har med människans tänkande att göra. Det kan röra sig om  frågeställningar som handlar om hur vårat minne fungerar eller hur vi  använder våra sinnen för att fånga in omvärlden. Kognitionsvetenskap är  en tvärvetenskap som består av så vitt skilda områdena som  neurovetenskap, psykologi, filosofi, datavetenskap, lingvistik och  antropologi. Även om kognitionsvetenskapen är en relativt ny vetenskap  så har studien av och fascinationen kring människans tankeprocesser  funnits sedan urminnes tider. Redan Platon berörde de filosofiska  delarna av kognitionsvetenskapen men det är först efter 1900-talets mitt  som det vi idag kallar kognitionsvetenskap började ta form. Det kan  vara värt att nämna behaviorismen, en gren inom psykologin, som tog fart  i början av 1900-talet och som fokuserade på att mäta och analysera  människans beteende. Enligt behaviorismens anhängare var det dock  omöjligt att vetenskapligt studera människans psyke och själsliv. Noam  Chomsky kom dock på 1950-talet med ett lingvistiskt perspektiv där han  ansåg att man, för att kunna förstå vår språkliga förmåga, måste ta  hänsyn till tänkandets inre funktioner och regelverk. Detta tillsammans  med nya tekniska uppfinningar, då främst datorn samt medicinska  instrument för att analysera hjärnans beståndsdelar, gjorde att  behaviorismen fick stå tillbaka.
Kognitionsvetenskapen  är bred, här ingår allt från filosofiska frågeställningar så som ”Vad  är kunskap?” till neurovetenskaplig forskning kring nervcellernas  funktion. Och datorn har alltsedan den uppfanns kommit att vara ett  viktigt verktyg, den används till exempel ofta som modell för hjärnan  där ettor och nollor ersätter nervceller. Med datorn fick vi begrepp som  AI (Artificiell Intelligens), maskiner som interagerar med omvärlden på  ett intelligent sätt, och TOTE (Test – Operate – Test – Exit), en  iterativ metod för att lösa problem. Lingvistik är en annan viktig del  av kognitionsvetenskapen där man till exempel försöker ta reda på vilka  delar av språket som är medfött och vilka som är inlärda. Man försöker  även ta reda på om och i så fall på vilket sätt språket styrs av regler,  regler som om de finns verkar hanteras automatiskt och bortom vårt  aktiva medvetande.
Representation  är ett centralt begrepp inom kognitionsvetenskapen. Representation är  vår inre mentala bild av ting och händelser i den yttre världen.  Representationer kan vara komplexa och inte bara beskriva enskilda  händelser utan även hela händelseförlopp. Kunskapen om hur vårt  medvetande uppfattar och behandlar olika yttre intryck och händelser  spelar stor roll för samspelet mellan människa och dator, så det råder  ingen tvekan om att kognitionsvetenskapen ger viktigt kunskap om hur vi  ska bygga framtidens intelligenta teknik!
Perception,  ett annat centralt begrepp inom kognitionsvetenskapen, handlar om hur  människan, både medvetet och omedvetet, tolkar olika former av  sinnesintryck. Det finns olika former av perception, förutom de mer  uppenbara som visuell perception (syn), auditiv perception (hörsel) och  haptisk perception (känsel och kroppsrörelser) finns även subliminal  perception, de sinnesintryck som kroppen uppfattar men som inte medvetet  registreras. Hur pass omfattande vår förmåga till subliminal perception  är är dock omtvistat. Tidigare ansåg man att människan agerade enligt  följande passiva sekvens: omgivning -> sinnesintryck ->  bearbetning -> reaktion. Denna har på senare tid fått ge vika för en  mer dynamisk modell: beskrivning <-> sinnesintryck <->  omgivning.
Även  om kognitionsvetenskap kan uppfattas som en teoretisk vetenskap så  genomför man en mängd olika praktiska experiment. Det kan till exempel  röra sig om sinnrikt konstruerade frågor eller intervjuer där man  utifrån olika reaktionstider kan dra vissa slutsatser om hjärnans  funktion. Ett sätt att analysera lärande och minnesfunktioner kan vara  att låta försökspersoner memorera och repetera sifferserier. I sådana  experiment har man till exempel kommit fram till vi minns siffror tidigt  och sent i serien bättre än de i mitten och att minnet av siffror i  början i serien är mer bestående över tiden än minnet av siffrorna i  slutet av serien. Statistik och kontroll är en viktig del när man gör  den här typen av experiment, resultaten måste vara statistiskt  signifikanta.
Modern  medicinsk teknik så som till exempel PET (positron emission tomografi)  gör att vi kan analysera hjärnans inre. PET-tekniken innebär att man kan  studera hur blodflödet förändras i hjärnan i samband med att en  försöksperson utför olika uppgifter, vilket ger oss kunskap om vilka  delar av hjärnan som aktiveras vid olika typer av aktiviteter. Bland  annat denna kunskap gör att man kan skapa kartor över hjärnan och dess  funktioner, till exempel vet man att de visuella intrycken i huvudsak  hanteras längst bak i hjärnan. Och man har sett att denna karta  förändras över tiden beroende på hur mycket motsvarande kroppsfunktion  används. Även studier av och experiment med personer som har olika  former av skador på hjärnan görs och utifrån detta kan man sedan få  ytterligare kunskap.
Varför är kognitionsvetenskap intressant?
 För  mig är kognitionsvetenskap intressant av i huvudsak tre anledningar.  För det första är det en vetenskap som spänner över ett mycket brett  område vilket jag tror kan ge många spännande synergieffekter.  Kunskapsöverföring från ett forskningsområde till ett annat kan ge  forskarna där nya infallsvinklar samtidigt som det för hela  kognitionsvetenskapen framåt. Du kan välja att bli specialist inom ett  forskningsområde eller jobba mer generellt med alla discipliner inom  kognitionsvetenskapen. Detta bidrar till att hela miljön runt  kognitionsvetenskapen enligt mig verkar dynamisk, inspirerande och  intressant. 
För  det andra så är kognitionsvetenskapen ett relativt nytt  forskningsområde. Även om man sedan länge försökt att förstå sig på  människans själsliv och tankeverksamhet så är det först nyligen som man  börjat få ett grepp om hur det fungerar på alla nivåer, från nervceller  till beteende. Detta gör att det, enligt mig, fortfarande finns mycket  outforskad mark att erövra och många ”Eureka!”-ögonblick att vara med  om. 
Och  slutligen ser jag att det finns en mängd olika intressanta områden där  kognitionsvetenskapen har eller kommer att få stor betydelse. Inom  pedagogiken kan kognitionsvetenskapen bidra med viktigt kunskap om hur  minnet, lärande och vår förmåga att hantera språk fungerar. Om vi kan  hitta metoder att lära oss saker på ett effektivare sätt så skulle det  få stora positiva konsekvenser inte bara för den enskilda människan utan  för hela samhället. Ett annat intressant område är systemutveckling.  Hur utformar vi systemens gränssnitt så att vi på bästa sätt uppnår det  vi vill uppnå? Det kan till exempel röra sig om utformning av  varningssignaler i komplexa militära system eller styrning av digitala  avatarer i datorspel. Vi börjar ju redan se hur underhållningsbranschen  börjar utnyttja våra sinnen på allt fler sätt, till exempel har ökad  kunskap om vår visuella förmåga banat väg för 3 dimensionell film.  Artificiell intelligens kanske blir en allt viktigare del i fler system,  system som kan förutsäga vad vi kommer att göra och anpassa  gränssnittet utifrån det. Även inom reklam och PR så har kunskap om vårt  sätt att tolka intryck stor betydelse, det gäller ju här att få ett  visst budskap att fastna i minnet på rätt målgrupp. Kanske kan en, i  mina ögon mindre positiv, effekt av ökad kunskap om hur vårt psyke  fungerar resultera i att reklamen blir än mer utstuderad och  manipulativ? Och kanske kan kunskap om hur vår hjärna och våra sinnen  fungerar i framtiden ge oss möjlighet att reparera skadade delar i  hjärnan? Om vi gör antagandet att vi kan bygga upp alla de funktioner  som finns i vår hjärna med logiska funktioner så bör det ju finnas goda  möjligheter att i framtiden skapa ”digitala proteser”. 
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar