lördag 24 mars 2012

Yemen - ett bortglömt land dit få reser

I sin bok "Yemen: Travels in Dictionary Land" berättar Tim MacKintosh-Smith på ett personligt och insatt sätt om Yemen. Jag gissar att Yemen för de flesta svenskar är ett relativt okänd land och att man på sin höjd vet att landet ligger någonstans på arabiska halvön och kanske att man i och med jakten på terrorister också har hört att landet har kopplingar till al-Qaida. Och detta stämmer ju men landet är givetvis mycket mer än så. Att läsa en bok om ett så pass okänd land är fascinerade då i princip allt är nytt, jag visste inte ens vad huvudstaden hette innan jag började läsa boken. Numera vet jag att huvudstaden heter Sanaa. Och ärligt talat, kunde du det?

MacKintosh-Smith har tillbringat mycket tid i landet och har dessutom studerat landet och dess språk på akademisk nivå vilket tydligt märks i boken, den är späckad med fakta och anekdoter om landets historia, kultur, språk och religion. På ytan är det en reseskildring då han tar läsaren med på en resa genom landet men de faktiska reseskildringar får mycket lite utrymme i boken, till största delen är boken en beskrivning av historiska seder och bruk. Och häri ligger enligt mig både bokens styrka och svaghet, allt beroende på vad man är ute efter som läsare. Personligen hade jag gärna läst mer om dagens Yemen och om reseupplevelsen och mindre om uråldriga religiösa traditioner. Det är lite väl mycket återberättande av fabler och religiösa berättelser för att mitt intresse skulle hålla hela vägen. Men är man religionshistoriker, antropolog eller intresserad av den arabiska kulturen så är antagligen denna bok en guldgruva!

Sedan måste man ju berömma MacKintosh-Smith för hans språk. Texten är extremt genomarbetat och man märker att han jobbat hårt på att få till varenda mening, så det är hög litterär klass! På det stora hela en mycket bra och välskriven bok. Och blir man sugen på att resa till Yemen efter att ha läst boken? Jo, absolut. Det verkar finnas otroligt mycket att se och uppleva, problemet är dock att säkerhetssituationen i landet inte är på topp just nu.........

Karta över Yemen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar