lördag 9 juli 2011

Google+ - tveksam till dess framgång

Google har nu släppt sitt nya sociala nätverk kallat Google+ i en testversion. Än så länge krävs en inbjudan för att kunna bli medlem, men det lär nog inte dröja så länge innan det släpps helt öppet. Personligen är jag dock skeptisk till att det kommer att bli en succé. Det mesta Google lägger sin hand på brukar ju förvandlas till guld men i det här fallet är det nog tveksamt.

Jag ska i ärlighetens namn säga att jag än så länge bara testat Google+ i ett par timmar, men tjänsten är simpel så det krävs nog inte längre tid än så för att förstå konceptet. Det första som får mig att bli tveksam är Googles historia när det gäller sociala nätverk. De har gjort minst  tre försök tidigare som inte har blivit så lyckade, nämligen Orkut, Google Waves och Google Buzz. Orkut har visserligen en hel del användare men användarna kommer från ett mycket begränsat antal länder. Google Waves är nedlagt och Google Buzz lever en tynande tillvaro. Kanske att de lärt sig av sina tidigare försök, men jag är som sagt tveksam.

En annan invändning är att det idag redan finns ett antal stora etablerade sociala nätverk, t.ex Facebook och Qzone (i Kina). De flesta, med undantag för de som bor i U-länder, är ju idag redan medlem på någon av dessa befintliga sajter. Många är medlemmar på flera sajter. Jag tror att viljan att i det läget bli medlem på ytterligare en social sajt är ganska låg. Att bygga upp hela sitt nätverk, det vill säga leta upp dem på Google+, på nytt tar tid. Dessutom ska du än en gång skapa en profil, ladda upp bilder och så vidare. Jag är skeptiskt till att folk vill lägga ner det jobbet.


Dessutom är det jag hunnit se av Google+ inte så imponerande. Det känns lite som Facebook light. Jag hittade inga unika funktioner i Google+ som gör att jag blir motiverade att börja använda tjänsten. Det finns visserligen en videofunktion som jag inte tror finns i Facebook, men detta ser jag inte som en funktion som efterfrågas av så många. Det som möjligtvis höjer Google+ lite är integrationen med Googles andra tjänster. Använder man redan sedan tidigare Gmail, Picasa, Google Docs och liknande så är det ju smidigt att ha sitt sociala nätverk bara ett klick bort. Det är möjligen detta som kan göra att Google+ blir en framgång trots en medioker tjänst.

Sedan kan också nämnas att den app som finns Android inte går att installera på minneskortet. Kan låta som en bagatell men det är det inte. Appen är mycket stor och många av dagens smarta mobiler har begränsat med internminne. Så appen som den ser ut idag är i stort sett oanvändbar på de flesta mobiler. Och utan en bra mobil-app så är ju Google+ dömd att misslyckas. Men kanske att de åtgärdar detta.

Ska bli spännande att se hur väl Google+ tas emot!......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar