lördag 25 februari 2012

Löss och drumliner - vad är det?

Löss

Löss består av mycket fint stoft som har skapats genom vinderosion. Vinderosionen går till så att finkornigt material lyfts av vinden och blästrar oskyddade markytor. I denna process bildas ett mycket fint stoft, av samma storlek som mo och mjäla, som sedan med vindens hjälp kan färdas långa sträckor. Detta stoft kallas alltså för löss och när det bildas ansamlingar får vi lössjord. Den är gulaktig och saknar skiktning.
Man finner lössjorden främst utanför de områden som täckts av inlandsis samt utanför öknar. Utanför inlandsisens iskant var marken oskyddad och klimatet torrt och kallt med vindar som blåste åt sydost, något som gav bra förutsättningar för bildandet av löss.

Lössjorden täcker enorma arealer och är en viktig odlingsjord i bland annat Kina.



Drumlin

En drumlin är mjukt formade avlånga kullar som kan vara flera kilometer långa. De består av moränavlagringar som ackumulerats på detta sätt på grund av att marken varit täckt av is, till exempel under istiderna. När isen rör sig över marken skapades dessa drumliner under isen och man kan utläsa isens riktning utifrån drumlinernas riktning. Vanligtvis är de uppbyggda av äldre avlagringar och ibland har de en kärna av berg.

4 kommentarer:

  1. Du borde skapa wikipediaartiklar med allt material du skriver. Det vore ett sätt att sprida din kunskap på, och det är typiskt smart i mina ögon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har funderat på det. Men det är ju så att det mesta redan finns på Wikipedia...och den här bloggen gör jag dessutom mest för min egen skull. Även om det givetvis är kul om andra uppskattar det jag skriver!

      Radera
  2. Vad har du använt för källor blev väldigt intresserad efter att ha läst din text :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm...var ett tag sedan jag skrev detta inlägg...men tror att jag bland annat använde mig av Sveriges Nationalatlas.

      Radera