torsdag 29 december 2011

Japans historia på 337 sidor

Boken Japans historia av Thomas Ekholm och Ingemar Ottosson är en bok som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om. Om vi tar det negativa först så är boken kanske lite alltför mycket rabblande av fakta, något som kanske i och för sig är oundvikligt när man ska täcka in ett lands hela historia i en pocketbok. Men det blir lite väl mycket namn, platser, krig och årtal för att det ska bli njutbart. Nu läste jag i och för sig boken som en nöjesbok, kan tänka mig att den fungerar betydligt bättre som introduktion för de som läser japans kultur eller historia på universitetet. Men som sagt, som nöjesbok blir det ibland lite väl torrt.

Det finns dock mycket positivt med boken också. Att på ett relativt snabbt och lättillgängligt sätt få en inblick i Japans historia är ju mycket bra. Det är nog många här i Sverige, inklusive mig själv, som inte har så bra koll på Japans historia så boken fyller absolut en funktion och man får en hel del aha-upplevelser. Till exempel hade jag inte alls koll på att USA mer eller mindre tog över styret av Japan efter andra världskriget. Inte heller hade jag koll på att Japan hade haft landområden utanför de Japanska öarna. Så man lär sig mycket. Boken innehåller dessutom en del kartor och bilder vilket ju alltid är ett stort plus. Men som nöjesläsning kan jag dock inte ge boken mer än ett medelbetyg, den är lite för torr för ett högre betyg.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar