tisdag 29 maj 2012

Utvecklingsländernas urbana problem - Trafik och transporter

I tredje världen finns en mängd trafikrelaterade problem. Ett av problemen är att städerna ofta växer i städernas utkanter, och då oftast snabbt, spontant och utan någon planering. Detta leder till att infrastrukturen i dessa områden blir otillräcklig. De få vägar som finns är dåligt underhållna på grund av ekonomiska problem eller svagt styre. Och eftersom vägnätet är så pass underdimensionerat så blir det överbelastat vilket leder till enorma trafikstockningar, stadsmiljön blir kaotisk med en hög ljud- och stressnivå. Denna situation leder till att antalet dödsolyckor är högt, dessutom är det ett hinder för affärslivet vilket gör att städerna tappar i ekonomisk konkurrenskraft. För stadens invånare går mycket av tiden åt till transporter, tid som skulle kunna användas till annat, dessutom lägger de med låg inkomst upp till en femtedel av sin inkomst på transporter.

Att situationen är så pass dålig beror till stor del på att antalet bilar har ökat kraftigt i tredje världens städer, vissa städer ligger till och med i topp när det gäller ökning av antalet bilar. Detta i kombination med en svag ekonomi och ett svagt styre gör att situationen har blivit så pass dålig som den är.

Kollektivtrafiken är oftast underdimensionerad och där den finns är den ofta överfull, okomfortabel, opålitlig och långsam. Problemet med underdimensionerad kollektivtrafik kan till viss del förklaras med att tredje världens städer ofta gått mycket snabbt från den traditionella förindustriella promenadstaden till den bilberoende staden, och detta utan att hinna genomföra mellanstadiet transit/spårstaden. Det är i detta mellanstadium som järnvägar, spårvagnar och liknande byggs. Att införa spårbundna transporter i efterhand är problematiskt och det är inte heller säkert det är rätt väg att gå med tanke på städernas sociospatiala uppbyggnad. Kanske att bussar är ett bättre alternativ. När man planerar kollektivtrafiken måste man ta hänsyn till att en stor del av ekonomin är informell, de ekerlika högkapacitetskorridorer som vi ofta har i väst är antagligen inte lämpliga i tredje världens städer.

Trafikkaos i Indien.

4 kommentarer:

  1. Skulle också kunna vara en beskrivning av Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åja, trafiksituationen i Stockholm får nog anses som i det närmsta perfekt om man jämför med hur det ser ut i tredje världen...

      Radera
  2. Vad jag menade var att väldigt mycket i din text går att applicera på Stockholms trafiksituation samt de styrandes oförmåga att komma till beslut.

    I första stycket så är väl t.ex endast påståendet om ett högt antal dödsolyckor som inte är applicerbart, i övrigt så kan det mesta appliceras (självklart inte till samma grad som i tredje världen - problematiken är dock densamma).

    Här är en hyffsat färsk och intressant artikel om just det.

    http://www.svd.se/nyheter/stockholm/stockholmarna-pendlar-mer-an-de-har-semester_7233693.svd

    Tack för en intressant blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, på så sätt har du ju rätt, att många av de problem som finns i tredje världens städer även finns i Stockholm. Men det kan vara lite problematiskt att jämföra på det sättet då de befinner sig på helt olika skalor.

      Artikeln om pendling är intressant. Jag har också funderat en del på de långa pendlingar som många stockholmare gör. Kan inte bli mycket fritid när man förutom att jobba 8 timmar även ska pendla 90 minuter... Fast det finns ju många välutvecklade länder där vägar och kollektivtrafik inte fungerar på topp. I New York är tex pendlingstiden längre än i Stockholm. Och kollektivtrafiken utanför storstäderna i USA är ju inte mycket att hurra för.

      Tack för att du gillade min blogg!

      Radera