onsdag 23 mars 2011

Sociala nätverk – vad är det? (Uppgift 2a)

Människan har sedan begynnelsen skapat sociala nätverk, medvetet eller omedvetet. Vi är kommunikativa varelser som vill uttrycka oss och bli bekräftade av andra, det ligger så att säga i vår natur att vilja ingå i en gemenskap. Vårt sociala nätverk kan till exempel bestå av våra arbetskamrater, klasskamrater, medlemmarna i idrottsföreningen, familjemedlemmar eller kollegorna i bostadsrättsföreningen. Det finns alltså något som sammanlänkar oss, det kan vara vänskap men det kan också vara en mer professionell relation. Länkarna i det sociala nätverket kan givetvis vara olika starka och medlemmarna kan ha olika social betydelse för oss, den sociala länken till familjemedlemmarna är antagligen starkare än den till medlemmarna i bostadsrättsföreningen.  Det är givetvis inte heller så att alla personerna i ens sociala nätverk ingår i varandras sociala nätverk, ofta uppstår en form av kluster inom nätverket. En persons arbetskollegor umgås antagligen inte med personens släktingar. Uppbyggnaden av sociala nätverk och hur olika personers nätverk flätas samman är komplex, inom sociologin jobbar man med något som kallas för social nätverksanalys och där man arbetar med begrepp som noder (aktören) och band (relationen). En persons nytta av det sociala nätverket, så som utbyte av kunskap och erfarenheter, kallas för socialt kapital.
Exempel på ett nätverk med noder och band.

I den här kursen är det de sociala nätverken i digital form vi tittar på men som jag ser det är grundtanken fortfarande densamma som för de ”analoga” sociala nätverken. De digitala sociala nätverken är en plats där vi kan kommunicera med de andra i vårt nätverk via digitala plattformar så som till exempel datorer eller mobiltelefoner.  En grundläggande funktion är ens profil, det vill säga den sida på sajten där man beskriver sig själv. Hur omfattande den profil är varierar från sajt till sajt, och ofta finns möjlighet att styra vilka som får se vilken information. En annan grundläggande funktioner är möjligheten att via en sökfunktion leta upp personer som man sedan kan lägga till i sin lista över vänner (förutsatt att den blivande vännen accepterar detta). Till sina vänner kan man sedan skicka meddelanden eller dela med sig av bilder, länkar eller videosnuttar. Oftast finns även möjligheten att ställa in vem som får se vad. Vanligtvis finns det någon form av flöde på sajterna där man kan följa kommunikationen mellan alla sina vänner. Dessutom finns vanligen en så kallad statusrad eller statusupdate vilket är en form av mikroblogg med begränsat antal tecken som används för att skicka korta meddelanden. Dessa meddelanden är inte adresserade till någon specifik person utan kan läsas av alla i ens nätverk. Givetvis finns det stora variationer hur de digitala sociala nätverken är uppbyggda men ovanstående funktioner finns i en eller annan form på de flesta.

De digitala sociala nätverken kan ha olika inriktningar, det finns sajter som riktar sig till arbetssökande och arbetsgivare, sajter som riktar sig till de med speciella intressen och sajter som riktar sig till en viss åldersgrupp. Det finns även digitala sociala nätverk i form av virtuella 3D-världar där man finns i form av en avatar.

För att förklara att de sociala nätverken fått en så enorm genomslagskraft tror jag som sagt i grund och botten har att göra med människan som social och kommunikativ varelse. Och de sociala nätverken är ett ypperligt verktyg för att kunna vara social och kommunikativ, här finns ju alla ens vänner tillgängliga dygnet runt bara några knapptryckningar bort! Och det är ett snabbt medium, ladda upp en bild från din semester eller en länk till din blogg och du kan omedelbart få kommentarer från dina vänner. De sociala nätverken gör också att steget till kontakt blir enklare, att lägga till sin gamla klasskamrat som vän kräver betydligt mindre insats (och mod) än att ringa. Vi är också nyfikna varelser, och på de sociala sajterna kan vi lätt och snabbt få reda på (nästan) allt om våra vänner, från vad de åt till lunch till deras barns första stapplande steg. Något man ser mer och mer av nu är dessutom att informationen kopplas samman med geografiska platser, det vill säga vi kan inte bara läsa vad vår vän åt till lunch utan vi kan även se på en karta exakt var. Så de digitala sociala nätverken utvecklas hela tiden och ny funktionalitet läggs till.

Några av de största sociala nätverken

Här är en kortfattad beskrivning av de (enligt Wikipedia) fem största sociala nätverken, med avseende på registrerade användare:
 






Facebook (http://www.facebook.com)
Facebook får nog anses som världens mest kända sociala nätverk. Sajten lanserades 2004 och upphovsmännen var Mark Zuckenberg, Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz and Chris Hughes. Två av de mest framträdande funktionerna är ”News feed” och ”Status”, i nyhetsflödet syns all information från dina vänner och grupper i kronologisk ordning och via statusen kan du med korta meddelandet kommunicera med ditt nätverk. Nätverket har nu över 600 000 000 medlemmar.









Qzone (http://qzone.qq.com/)
Qzone är nog relativt okänt för de flesta av oss västerlänningar, detta trots att antalet medlemmar är i samma storleksordning som Facebook. Detta beror på att sajten hårt riktar in sig på den kinesiska marknaden. Varje medlem har en så kallade Qzone (profil) som kan anpassas för att passa han/hennes smak. Många av funktionerna på sajten är betaltjänster. Sajten hade 2009 över 200 000 000 medlemmar.






Habbo (http://www.habbo.se)
Habbo är en sajt som riktar sig till ungdomar och där medlemmarna skapar sig en avatar.  Miljön avataren befinner sig är i form av ett hotell där medlemmarna har sina egna rum som de kan inreda. Mycket på sajten, så som möbler, kostar dock pengar. Det finns även klubbar och diskussionsforum. Sajten har fått en hel del kritik för att den frestar omyndiga barn att spendera pengar på virtuella föremål. Sajten har över 200 000 000 medlemmar.







Twitter (http://twitter.com/)
En sajt som fokuserar på snabba och korta meddelanden, så kallade tweets. En tweet får maximalt vara 140 tecken långt. En viktig funktion är möjligheten att prenumerera på andras tweets, man blir då en så kallad follower. För att koppla samman en tweet med ett speciellt ämne kan man använda sig av så kallade hash-tags (#). Twitter har över 175 000 000 medlemmar.








Windows Live Spaces (http://spaces.live.com/)
Microsofts sociala nätverk som härstammar från MSN Spaces. Sajten innehåller de vanliga funktionerna så som profilhantering, vänlista, gästbok, blogg och fotogalleri. Enligt Wikipedia så är Microsoft på väg att släcka ner sajten. Sajten hade i maj 2008 ca 120 000 000 medlemmar.

Här är ytterligare några sociala nätverk som inte tillhör de allra största men som jag av olika anledningar finner intressanta:

 





Orkut (http://www.orkut.com)
Orkut ägs av Google och är ett socialt nätverk med inriktning på de som är över 18 år. Sajten är inte så populär i Europa och USA utan ca 90 % av medlemmarna kommer från Brasilien och Indien. En funktion som är relativt unik är möjligheten att betygsätta sina vänner utifrån hur coola, sexiga och trovärdiga de är.  Orkut har idag mer än 100 000 000 medlemmar.





LunarStorm
LunarStorm lades ned i mitten av 2010, så varför har jag då med den i min lista? Jo som ett exempel på hur snabbt saker och ting förändras i den digitala världen. LunarStorm tillhörde under ett par år de absolut mest besökta sajterna i Sverige, men antalet besökare rasade snabbt mellan 2006 och 2008. År 2006 var ca 100 000 personer inloggade samtidigt på Lunarstorm, år 2009 bara 1500. Sajten riktade in sig mot ungdomar. Och varför sajten tappade användare är svårt att svara på. Kanske att de inte hängde med i teknikutvecklingen? Kanske ett misstag var att nischa sig mot svenska ungdomar, ungdomar som ofta har vänner utanför Sveriges gränser vilka de inte kunde hitta på LunarStorm? Kanske att de inte hade tillräckligt med muskler för att mäta sig med internationella jättar som Facebook?







Foursquare (http://foursquare.com)
Socialt nätverk uppbyggt kring positionering. Tjänsten bygger på att man har mobiltelefon med internet och GPS. Man kan hålla koll på var sina vänner befinner sig. Det finns och ett system med ”chek-ins” och ”badges”, när du checkar in på vissa ställen så får du en badge. Det finns även också andra mer traditionella nätverksfunktioner. I slutet av 2010 hade Foursquare 6 000 000 medlemmar.









Second Life (http://secondlife.com)
Second Life är ett socialt nätverk där medlemmarna befinner sig i en 3-dimensionell virtuell värld. Varje medlem har sin egen avatar. Världen är uppbyggd av en mängd olika öar som avatarerna kan teleportera sig mellan. De olika öarna har ofta ett specifikt tema, till exempel den grekiska ön.  Vissa funktioner kostar pengar, så som till exempel att köpa sin egen bit digitalt land. Till skillnad från de flesta andra sociala nätverk så kräver Second Life att du installerar en speciell programvara på din dator. Second Life har nu mer än 20 000 000 medlemmar.







LinkedIn (http://www.linkedin.com)
LinkedIn är ett socialt nätverk med inriktning på att söka arbete och knyta affärskontakter. Medlemmarnas profiler har fokus på arbetslivserfarenheter och genomförda utbildningar, det vill säga en sorts CV. Medlemmar kan skriva omdömen om varandra, omdömen som syftar till att beskriva medlemmens arbetsinsats på tidigare jobb, det vill säga en sorts referens. Arbetsgivare kan lägga ut platsannonser. LinkedIn har nu över 100 000 000 medlemmar.






aSmallWorld (http://www.asmallworld.net)
aSmallWorld är ett socialt nätverk med mycket strikta regler för vem som får bli medlem. Det är alltså inte ett öppet nätverk utan man kan endast bli medlem genom inbjudan av befintliga medlemmar. Och inte ens alla medlemmar kan bjuda in till nätverket utan endast de ”betrodda”. De som driver sajten övervakar medlemmarna och de som inte uppför sig sparkas ut. aSmallWorld ses av många som ett elitistisk och snobbig socialt nätverk. Sajten riktar in sig till de med gott om pengar. Sajten används av medlemmarna för att till exempel hitta recensioner på restauranger, information om resmål, sökande efter affärspartner och för att hitta lokaler att hyra. Sajten hade 2008 ca 770 000 medlemmar.

Mitt val av socialt nätverk att analysera

Jag har valt att titta närmare på Second Life (http://secondlife.com). Second Life avviker från sociala nätverk som till exempel Facebook och Twitter genom att det är en virtuell värld där medlemmarna gestaltas som avatarer. I Second Life besöker du alltså inte vanliga 2-dimensionella webbsidor utan här går du runt med en avatar i en 3-dimensionell värld. Jag har valt Second Life därför att jag tycker det är ett intressant och tilltalande koncept, och därför att jag är intresserad av att ta reda på varför den här typen av 3-dimensionella sociala nätverk inte blivit populärare än vad de är.
Skärmbild från Second Life.

Analysområden

Min analys av det sociala nätverket Second Life avser jag att göra utifrån följande områden:

Användarvänlighet – Hur lätt är det att registrera sig och skapa sig en profil? Är det lätt att nå och använda de olika funktionerna? Jag kommer även att titta på hur bra hjälpfunktioner och support är.

Funktioner – Här kommer jag att titta på vilka funktioner som finns samt hur väl de fungerar.
Informationsdelning  - Hur väl integrerat är nätverket med övriga Internet? Går det att länka in extern information, så som till exempel youtube-videos eller blogginlägg?

Profiler – Här kommer jag att titta på hur profilen är uppbyggd, hur den går att personifiera samt hur väl den integreras i nätverket.

Säkerhet/Behörigheter/Integritet – Hur mycket personlig information måste man lämna för att få bli medlem? Hur mycket kan användaren styra över vem som får se vad i användarprofilen? Går det att styra vilka som får ta del av uppladdade bilder och annan information? Går det att radera sin profil? Känns eventuella betaltjänster förtroendeingivande? Modereras nätverket på något sätt?

Sökning – En viktig del i ett socialt nätverk är möjligheten att genom sökfunktioner leta upp personer. Här kommer jag att titta på vilka funktioner som finns för detta samt hur bra de fungerar. En viktig aspekt här är vilka sökkriterier som finns.

Plattformar – Går det att nå nätverket från mobiltelefoner? Hur väl fungerar det i så fall? Kan jag kommunicera med nätverket via andra kanaler, så som till exempel SMS eller e-post?

Omfattning/Målgrupp – Här kommer jag titta på hur väl de lyckats attrahera den tänka målgruppen. Även storleken av nätverket är av betydelse, ju färre medlemmar desto mindre chans att man hittar personer att lägga till i sitt personliga nätverk.

Ovanstående är de områden jag kommer att fokusera på men om jag under analysens gång upptäcker andra områden som är av intresse så kommer jag givetvis att ta med även dessa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar