söndag 27 mars 2011

Sociala bokmärken (Uppgift 3b)

Tillämpning

Sociala bokmärken är bokmärken som lagras i någon form av webbtjänst och som sedan kan nås från överallt där det finns tillgång till Internet. Detta är givetvis mycket smidigt för det privata surfandet men det är den sociala biten som är mest intressant. I och med att bokmärkena lagras på nätet så innebär det att du mycket lätt kan dela dem med andra i ditt nätverk. I och med den stora mängden bokmärken så finns det också möjlighet att till exempel skapa listor över populära länkar, se vilka taggar som är populärast nu (tag-moln), göra sökningar och se trender över tiden. Så det finns en stor potential i den här typen av tjänster. Jag har valt att utvärdera följande tre sajter för att se om de tagit till vara på de möjligheter som finns: Diigo (http://www.diigo.com), Delicious (http://www.delicious.com och Digg (http://digg.com/). Och när jag gör min utvärdering av sajterna så kommer jag att fokusera på de funktioner som är användbara inom skola och utbildning.
                       

Utvärderingskriterier

Jag kommer att bedöma sajterna utifrån följande kriterier:
  • Import och export till dator. Att kunna importera de bokmärken man har i webbläsare så som Internet Explorer eller Firefox är viktigt. Du vill inte behöva lägga upp dessa manuellt. Att exportera bokmärken som finns online till din dator är kanske inte lika viktigt, men dock en bra funktion för att hålla sin bokmärkssamling uppdaterad även på datorn. Om det finns en automatisk synkfunktion så är ju detta det absolut bästa.
  • Flytt mellan sajter. Att kunna flytta bokmärken mellan sajter är något som är viktigt i den flyktiga miljö som Internet utgör. Att låsa fast sig till en sajt innebär en risk då sajters popularitet varierar övertiden och som användare vill man ha möjligheten att kunna byta. 
  • Inlägg. Det måste vara enkelt att lägga till ett bokmärke, för många klick och risken är att man inte tar sig tiden.
  • Delning. En av de absoluta grundfunktionerna på den här typen av sajter. Här tittar jag på vilka funktioner som finns för att dela länkar med andra och hur enkelt detta är. Funktioner för att dela länkar utanför sajten, t.ex. via email eller som inlägg på andra sociala sajter, är också viktigt. 
  • Organisering. Att på något sätt kategorisera sina bokmärken är ett måste. Detta kan ske genom till exempel taggning.
  • Gruppfunktioner. Om man har skolan som tillämpningsområde så är möjligheten att dela och organisera bokmärken inom en grupp viktigt. Finns en sådan funktion så kan sociala bokmärken vara ett ypperligt hjälpmedel vid grupparbeten av olika slag.
  • Sökning. En grundläggande funktion. Den enorma mängden bokmärken gör givetvis att en bra sökfunktion är ett måste. Sökfunktioner kan se ut på många sätt, ett tag-moln är ett exempel. Givetvis viktigt även inom skolan. Eleverna måste kunna söka bokmärken med vissa specifika sökord.
  • Mobilitet. Blir alltmer viktigt då fler och fler använder mobiltelefoner och surfplattor för att surfa på. Och detta gäller i hög grad även studenter.
  • Användarvänlighet. Det måste vara enkelt att använda sajten, om inte så slutar man använda den.

Diigo

Att importera bokmärken till Diigo går bra genom att använda din browsers exportera-funktion. Filen som skapas laddar du sedan upp till Diigo. Att importera bokmärken från andra sajter är endast möjligt från två sajter (Delicious och Furl) och då inte helt enkelt. Att importera från Furl kräver till exempel att man installerar ett tillägg till sin browser.

Nedan är ett exempel på hur det kan se ut i Diigo, till vänster visas i det här fallet en lista med de för tillfället ”hetaste” bokmärkena och till höger visas ett urval av medlemmarna samt ett tag-moln. De olika funktionerna nås via menyn i överkant.

Att lägga till ett bokmärke är mycket enkelt, du fyller i ett formulär där du förutom att ange URL:en även kan ange taggar samt vilka som ska få tillgång till bokmärket. En del sajter underlättar dessutom för de som använder sociala bokmärken genom att lägga dit direktlänkar, vanligtvis i form av små ikoner i slutet av en artikel, se nedan:


Att dela länkar kan man göra med de som finns i sitt nätverk eller sina grupper. Går också att skicka bokmärkena som mail eller posta dem som inlägg i en blogg. Det är även mycket lätt att lägga till andras bokmärken till sin egen samling. Du kan även skicka länkar till andra bokmärkssajter.

Att organisera sina bokmärken kan du göra på två olika sätt, dels kan du tagga dina länkar och dels kan du lägga dem i listor. Till varje lista du skapar skapas en unik URL som du sedan kan dela med andra. Du kan även skicka din lista till Twitter. Så att dela och organisera fungerar mycket bra i Diigo. 

En annan bra funktion hos Diigo är möjligheten att skapa diskussioner kring länkar. Halva fönstret upptas av webbsidan och halva av diskussionen, se bilden nedan. Du kan även under fliken ”Bookmarking History” se vilka andra medlemmar som har sidan som bokmärke.



Sökfunktionen gör det den ska. Du kan söka i hela sajten eller bland endast dina egna bokmärken. Du kan också söka efter medlemmar och grupper. Du kan också utforska sajten genom att direkt klicka på taggar som finns i anslutning till länkar och i tag-moln.

Mobilstödet är bra, det finns appar både till Android och iPhone.

Användarvänligheten är bra, vare sig mer eller mindre. Alla de tre sajter jag utvärderat har ett ganska rörigt gränssnitt, det kanske är svårt att göra den här typen av sajter lättöverskådliga? Att komma underfund med hur Diigo är inte helt intuitivt så det krävs att man lägger ner en del tid, i alla fall om man vill utnyttja de mer avancerade funktioner så som grupper och listor.

Delicious

Som tidigare nämnts så är de tre sajter jag utvärdera mycket lika i sitt upplägg och i sin design. Alla har de en lista med de populäraste eller hetaste länkarna på sin startsida, se bild nedan. Alla har också en meny i överkant där man kan administrera sitt nätverk och sina bokmärken. Och alla har ett, enligt mig, ett ganska rörigt och plottrigt gränssnitt. Så även Delicious. Och detta gör att har man väl lärt sig hur en av dessa sajter fungerar så är tröskeln för att lära sig de andra sajterna mycket låg. Användarvänligheten är alltså likvärdig för alla tre sajterna.

Den enda möjligheten att importera bokmärken är att först manuellt exportera dessa till sin hårddisk från browsern och sedan importera dessa till Delicious. På samma sätt kan du exportera dina bokmärken från Delicious till din browser. Funkar bra men det vore om det gick att göra med mer automatik. Att importera eller exportera bokmärken till/från andra sajter går inte, vilket är synd.

Att lägga till bokmärken är mycket enkelt och fungerar på samma sätt som de andra två sajterna. Du anger en adress och om du vill en beskrivning samt taggar. Du kan också välja om bokmärket ska vara privat eller inte. Sajten föreslår taggar till ditt bokmärke, och detta funkar mycket bra tycker jag. Taggarna som förslås är ofta mycket bra. På samma sätt som för de andra två sajterna så finns ibland ikoner (så kallade badges) i samband med artiklar som när man klickar på dem automatiskt lägger till artikeln som ett bokmärke. 

Möjligheten att dela bokmärken med andra sajter eller personer utanför Delicious är mycket begränsad. De enda två möjligheterna är via e-post och Twitter, något som är mycket svagt. Här vill man ju ha möjligheten att dela sina länkar med till exempel Facebook och andra liknande sociala nätverk.

Det finns små möjligheter att organisera sina bokmärken. Egentligen finns bara ett sätt, och det är att skapa så kallade ”Tag Bundles” vilket är en gruppering av taggar. Du kan till exempel skapa ett nytt Tag Bundle som du döper ”Nyheter” där du väljer att alla de av dina bokmärken som innehåller till exempel taggarna ”nyheter”, ”news” och ”tidningar” placeras.  Sedan kan du givetvis även använda egna taggar för att ”klumpa ihop” bokmärken. Och dessa taggar kan givetvis även användas av andra personer och ni kan på så sätt skapa er egna gemensamma samling av bokmärken. Detta är en metod som fungerar på alla de sajter där användarna själva kan ange taggar. Något som fungerar bra i min tillämpning (skola) då man kan ge varje klass eller arbetsgrupp en unik tag som de ska tagga alla sina länkar med. På så sätt kan man med en knapptryckning se hela klassens eller arbetsgruppens samlade bokmärken. Du kan i Delicious även skapa så kallade ”Network Bundles”, vilket är en grupp av medlemmar. Du kan till exempel skapa en sådan grupp för din klass och en för dina privata vänner. Dessa grupper är bara till för dig, de andra i din grupp ser inte att du skapat gruppen.

Sökningen fungerar som man förväntar sig. Du får upp resultaten uppdelade i tre kategorier: träffar i dina privata bokmärken, bland ditt nätverks bokmärken och bland hela sajtens bokmärken. De får dessutom upp relevanta taggar för din sökning. Dock verkar inte Delicious kontrollera länkarnas giltighet vilket innebär att många av länkarna inte längre fungerar, något som ger ett lite oseriöst intryck. Dessutom verkar det inte gå att söka efter andra medlemmar.  Tag-molnen är snygga och de fungerar bra att söka genom dessa, se bild nedan.


Det finns en mobil version av Delicious som fungerar bra och har de grundläggande funktionerna. Dock finns inga appar för Android och iPhone.

Digg

Digg har ett lite annat fokus än Diigo och Delicious, här är inriktningen nyhetsartiklar. På Digg heter det inte heller bookmarks utan news, se bild nedan. Och de så centrala taggarna som finns på de andra två sajterna finns inte alls på Digg. Här måste du kategorisera dina bokmärken utifrån de fasta kategoriers om finns, och dessa kategorier är mycket breda. Du kan se vilka de är i bilden nedan, under den mörkblå toppmenyn. 

Att importera eller exportera bokmärken går inte alls på denna sajt. Inte heller att flytta bokmärken mellan sajter. Att dela bokmärken går bra att göra till Facebook, Twitter och Google. Att lägga till nya bokmärken är mycket smidigt. Det finns dock en stor skillnad på Digg jämfört med Diigo och Delicious, här går det bara att lägga till ett bokmärke en gång. Det viss säga en person lägger upp länken och sedan kan andra välja att spara bokmärket till sin personliga samling. 

Sökfunktionen fungerar bra. Sökning sker efter bokmärken och medlemmar. Du kan sedan förfina din sökning genom att filtrera på kategorier, bokmärkets ålder samt popularitet. En given nackdel här är bristen på taggar vilket gör sökningen mindre flexibel än på de andra två sajterna.

Möjligheterna att organisera sina bokmärken är obefintlig. Gruppfunktionerna är också obefintliga, så att använda sajten som stöd i projekt- eller arbetsgrupper är inte att rekommendera. Den enda grupp du kan skapa är ditt nätverk, men du kan inte dela in detta nätverk i olika grupper.

Digg finns i en mobil version med de grundläggande versionen. Appar för Android och iPhone är på gång.

En styrka hos Digg jämfört med de andra två är den sociala biten. Medlemsprofilerna i Digg är mer omfattande och du kan söka och lägga till användare i ditt nätverk på ett bättre sätt. Och liksom i Twitter så kan du ha ”followers” eller välja att ”follow” någon annan medlem. Man kan också välja att ”Digg” ett bokmärke som någon annan lagt upp, på så sätt ser man snabbt vilka bokmärken som är populära. Det går också att diskutera kring bokmärkena. Så även om Digg har brister för att hantera bokmärken (vilket ju är en stor brist i ett test av sociala bokmärkssajter) så ska den ha bonuspoäng för bra sociala funktioner. Och är man främst ute efter en bokmärkssajt för nyhetsartiklar så är Digg ett bra val.

Slutsatser och argumentation

Ovanstående utvärdering av sajterna kan sammanfattas enligt nedanstående tabell, där 1 är lägsta poäng och 5 högsta poäng.


Det finns en klar vinnare, Diigo. Tvåan Delicious får avsevärt lägre poäng så det är en klar seger för Diggo. Sammanfattningsvis gick Diigo segrande ur striden därför att den sajten har en överlägsen funktionalitet när det gäller organisering av bokmärken, möjlighet att skapa grupper samt stöd för mobiltelefoner. Alla tre är områden som jag anser viktiga om sajten ska användas inom mitt tillämpningsområde skola och utbildning. Inom skolan arbetar man ofta i olika former av grupper och nätverk, en elev tillhör till exempel skolan, klassen och projektgrupper. Så att kunna skapa motsvarande grupper på sajten är viktigt. Det är också viktigt att kunna organisera sina bokmärken på att bra sätt, till exempel enligt skolämnen. Och slutligen är bra stöd för mobila enheter viktigt då allt mer av delande av information och informationsletande sker via dessa.

Jag tycker dock inte att någon av sajterna lever upp till mina förväntningar. De har ett rörigt gränssnitt men framförallt så är de dåliga när det gäller de sociala funktionerna samt integrationen med andra sociala nätverk. En elev som vill använda den här typen av sajter i skolarbetet måste manuellt lägga upp alla sina klasskompisar som vänner, vänner som han med största sannolikhet redan har i sin vänlista på Facebook och liknande sajter. Eleven kan inte heller på något bra sätt dela med sig av sina bokmärken till andra sajter (annat än med några få undantag). Innan dessa funktioner blir bättre så tror jag att de flesta kommer att föredra att dela länkar/bokmärken med varandra via Facebook och liknande sajter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar