tisdag 29 mars 2011

Second Life - Reflektioner 1

I uppgift 2 ska jag under en längre period analysera ett socialt nätverk och jag kommer här på bloggen förutom att redovisa min slutrapport även att göra ett par kortare reflektioner under själva arbetets gång.

Det sociala nätverk jag valt att analysera är Second Life, och detta är ett lite speciellt nätverk på många sätt. Det grafiska gränssnittet är 3-dimensionellt och består inte av webbsidor och/eller webbapplikationer så som till exempel Facebook eller LinkedIn. Så den första reaktionen som ny i Second Life är "wow vad häftigt"! För det är verkligen en häftig känsla att gå runt i en 3-dimensionell miljö och träffa andra människor (i form av avatarer). Och observera att jag säger "i" Second Life och inte "på" Second Life, i motsats till "på" Facebook, för det är ju en 3-dimensionell värld jag befinner mig i. Världen är snyggt rent grafiskt, även om den inte når upp till samma nivå som de nyaste spelen. Och världen är mycket stor, du kan spendera många dagar bara att vandra runt utan att se samma plats två gånger.

Men det första intrycket är inte bara positivt, det är en ganska stor tröskel man måste ta sig över innan man kan börja utforska världen. Det är inte bara att registrera sig och sen är man igång. Nej här krävs för det första installation av programvara, så detta är inte ett nätverk du kan nå från vilken dator som helst. Givetvis en mycket stor nackdel, men antagligen nödvändigt med den tekniska lösningen för att skapa en så här pass avancerad 3D-värld. När du sedan öppnar Second Life-programmet för första gången så upptäcker du snabbt att det är ett mycket komplext program, i alla fall om man jämför med andra "vanliga" nätverk. Förutom de vanliga sociala funktionerna så finns här dessutom en mängd funktioner för att navigera i världen, olika typer av kartor, funktioner för att ändra avatarens utseende, marknadsplatser för att köpa allt från mark till kläder m.m. Antalet menyval och knappar i kombination med att du måste ladda ner en programvara kan verka avskräckande i början.

När man väl lärts sig att behärska de grundläggande funktionerna så är Second Life fascinerande! Ska bli spännande att fortsätta utforska nätverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar