Boken "e-Learning and Social Networking Handbook: Resources for Higher Education" av Robin Mason och Frank Rennie som jag just avslutat är en bok som ingår i kursen "Social Software och Web 2.0". Boken tar upp hur Web 2.0 och sociala media kan användas i undervisningen. Man kan kort sammanfatta boken som att den ny tekniken och de nya möjligheter den för med sig innebär att mycket av lärandet går från individuella prestationer till förmågan att fungera och bidra i ett lärande kollektiv. Och att det nya sättet att tänka innebär att kurserna inte blir lika linjärt konstruerad utan öppnar upp för många olika vägar för eleverna att nå utbildningsmålen. Detta medför i sin tur att läraren får en lite annorlunda roll, läraren blir mer utav en guide i det hav av information som finns tillgänglig. Och det är viktigt att se de nya teknikerna som verktyg, inte som ett mål i sig.
Boken ger en bra översikt över hur den nya tekniken och de sociala medierna påverkar hur kurser kan (och bör) utformas. De olika teknikernas styrkor och svagheter gås igenom, och det finns gott om exempel från verkligheten. Man får också en bra förståelse för hur den nya tekniken kan komma att påverka lärarens roll och arbetssätt. Bokens svagheter är att det är en hel del upprepningar, visserligen ur lite olika infallsvinklar, vilket gör att den kanske känns lite ogenomarbetad. Jag saknar dessutom en analys av de lärplattformar som används idag. Hur ser författarna på dessa? Finns det några bra plattformar? Gärna med illustrationer/skärmdumpar. Men överlag är detta en bra och intressant bok som alla lärare som har ambitionen att inte bli "mossiga" borde läsa!
/Oskar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar