måndag 21 mars 2011

Mikrobloggar i utbildning och undervisning


Först bör vi definiera vad en mikroblogg är. En mikroblogg är en form av blogg där antalet tecken per inlägg är begränsat, vanligtvis mellan 100 och 200 tecken. Den i dagsläget mest kända mikrobloggplattformen är Twitter men det finns även andra som till exempel Jaiku och Tumblr. På Twitter, som är den största rena mikrobloggen, skickades i juni 2010 ca 750 meddelanden (så kallade tweets) varje sekund. Men förutom dessa rena mikrobloggar finns även funktioner för mikrobloggande som en integrerad del på många andra av de mer kompletta sociala sajterna. På Facebook, LinkedIn och liknande sajter består ju en mycket stor del av aktiviteten av så kallade statusuppdateringar, vilket är en form av mikrobloggande. Microbloggar är ofta lätta att nå från mobiltelefoner, och ofta går det även att skicka in inlägg via SMS.

I och med de begränsningar i längd som finns för mikrobloggar så finns det även begränsningar i hur de kan användas i undervisningen. De lämpar sig inte för att förklara komplexa saker eller skeenden. Däremot kan de vara ett mycket bra stöd i undervisningen och också som verktyg för att skicka information mellan lärare, elever, föräldrar och skolans administration.

Mikrobloggar kan vara ett stöd i undervisningen genom att läraren till exempel kan följa upp lektioner eller föreläsningar med kortfattade meddelanden. Det kan vara relevanta länkar, läsanvisningar eller frågor som eleverna ska besvara. Man kan också tänka sig att elever innan föreläsningarna skickar in frågor de vill ha svar på till läraren. Läraren kan också använda mikrobloggar för att göra kursen verklighetsförankrad och levande genom att skicka ut länkar till aktuella tidningsartiklar och liknande. Man kan också vända mikrobloggarnas nackdel till en fördel, att förklara något kortfattat kan vara extremt krävande. Så läraren kan be eleverna att förklara begrepp och frågeställningar via mikrobloggar, på så sätt tränas elevernas förmåga att sammanfatta. Givetvis ska man använda sig av en mikrobloggtjänst som tillåter eleverna att se varandras inlägg.

Något som läraren nog inte behöver planera för är kommunikationen eleverna emellan via mikrobloggar.  Det är nog naturligt för de flesta elever att diskutera den utbildning de går via mikrobloggar. Däremot kanske det inte är så naturligt för läraren att följa vad eleverna skriver. Och kanske att läraren inte alltid ska lägga sig i vad eleverna skriver, utan att eleverna ska få ha ett privatliv utan inblandning av lärarna. Ett sätt för eleverna att underlätta för läraren är att använda sig av taggar (t.ex. hash tagning i Twitter), de inlägg de vill att läraren ska se markerar de med en viss tag. 

Jag tror även att mikrobloggar kan fylla en viktig funktion för kursadministrationen och kontakten mellan de inblandade. Alltså sådant som inte direkt har med lärande att göra utan allt runt omkring. Lärare och elever kan till exempel få uppdateringar om ändrade lokaler och liknande. Lärarna kan få meddelande då elever är sjuka. Meddelande om vilken lunch som serveras i skolmatsalen kan skickas ut varje morgon. Om det gäller grundskolan kan föräldrarna få ta del av information gällande schemaändring, deras barns frånvaro och liknande. Gymnastikläraren kan skicka ut ett meddelande om att badkläder ska tas med till nästa gymnastiklektion. Jag tror att mikrobloggar och dess informella karaktär kan bidra till att skapa en bättre sammanhållning bland elever, lärare och föräldrar.

Det är nog ett par saker man bör tänka på när man integrerar mikrobloggar i undervisningen. För det första är mikrobloggarna tillgängliga 24 timmar om dygnet alla årets dagar, något som knappast läraren är. Det gäller för läraren att sätta upp regler för vilka tider han finns tillgänglig på mikrobloggarna. Att det plingar i mobilen varje gång ett meddelande skickas, dygnet runt, är ohållbart. Läraren måste också få tid för att skriva och svara på inlägg, det är inget man kan förvänta sig ska ske på fritiden.

Det är också viktigt att man tillåter flera olika sätt att skriva och läsa inlägg. Det kan vara farligt att låsa fast sig vid till exempel Twitter utan man bör nog tillåta flera olika tjänster. Och detta är ofta inget problem idag då det finns tjänster som sammanför inlägg från olika mikrobloggar. Det är också ofta möjligt att skicka in inlägg via SMS eller e-post vilket är bra.

Och slutligen ska man nog se mikrobloggar som en relativt flyktigt informationskälla. Även om inläggen sparas ett tag så är mikrobloggarna inte byggda för att spara information långsiktigt. Om man är ute efter att skapa en form av informationsbibliotek så är det bättre att använda sig av wikis, där ju eleverna också kan vara med och bidra.

Mikrobloggar har enligt mig absolut en roll att spela i framtidens undervisning! Dock är det viktigt att inse att dess begränsningar snarare gör det till ett komplement än som en fullödig lärplattform.

/Oskar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar