tisdag 29 mars 2011

Geocaching - användbart inom skola och utbildning? (Uppgift 3d)

Det kanske inte är alldeles självklart hur geocaching kan användas inom skolan, men jag ska försöka att motivera varför jag tror att så är fallet. Jag anser att geocaching kan användas inom många av skolans ämne både av elever individuellt och i grupparbeten. Men jag kanske ska börja med att förklara vad geocaching är och hur de sociala nätverken kring detta fungerar. Geocaching är en form av skattjakt där användare lägger ut skatter (kallad cache) mer eller mindre listigt placerade ute i verkligheten någonstans. Skatterna är alltså inte digitala utan de finns i verkligheten. Det är sedan upp till de andra användarna i nätverkat att leta rätt på dessa skatter. Den som lagt ut skatten lägger även ut någon form av ledtrådar till hur skatten hittas, det kan röra sig om allt från skriftliga beskrivningar, geografiska koordinater och/eller kluriga gåtor.

Runt allt detta finns ett digitalt socialt nätverk, där den största sajten är http://www.geocaching.com, och det är den sajten jag kommer att använda mig av i min analys. På sajten finns funktioner för att kommunicera med andra medlemmar men det finns också funktioner för att registrera sina egna skatter. Det finns även en mängd olika listor, till exempel över topplistor över de som hittat flest skatter eller de som hittat skatter i flest antal olika länder.

Så hur kan detta användas inom skolan? Enligt mig finns det en mängd olika användningsområden. Det första man kommer att tänka på är givetvis som verktyg för att lära eleverna navigera med karta (eller GPS om läraren tillåter det). Men skatterna kan göras mer avancerade med ledtrådar i flera steg vilket gör att eleverna tvingas svara på frågorna , som läraren eller andra elever konstruerat, för att hitta skatten. Frågorna kan givetvis anpassa till den miljö skatten befinner sig i, finns skatten vid Stockholms slott kan frågorna förslagsvis handla om Sveriges kungar och slott. Geocaching kan också används inom skolidrotten, läraren sätter upp en bana med skatter ute i naturen som eleverna ska hitta på så kort tid som möjligt. Jag tror att geocaching kan vara ett sätt att göra undervisningen roligare, så att säga förena nytta med nöje. Och dessutom ger det träning i att arbeta i grupp då letandet efter skatter med fördel kan göras gruppvis.

Det här är bara en kort introduktion till hur jag ser på hur geocaching kan användas inom skola och utbildning, en längre redovisning kommer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar