måndag 21 januari 2013

Interaktionsdesign - Frivillig (voluntary) och ofrivillig (automatic) uppmärksamhet

Frivillig uppmärksamhet är när medvetet väljer vad man ska fokusera sin uppmärksamhet på. Du kan till exempel välja att fokusera din uppmärksamhet på att läsa en bok, detta är då frivillig uppmärksamhet, men om brandlarmet går igång när du sitter och läser så kommer din uppmärksamhet istället att automatiskt flyttas till detta, så kallad ofrivillig uppmärksamhet.  Den ofrivilliga uppmärksamheten kan du inte styra utan den sker automatiskt. I det här fallet avviker brandlarmet så mycket från den omgivande miljön att du inte kan låta bli att flytta din uppmärksamhet till detta.

Detta är inte samma sak som kontrollerade respektive automatiska informationsprocesser. Dessa har istället att göra med hur pass väl inövat något är, det vill säga hur pass stor mental ansträngning och uppmärksamhet som krävs för att göra något. Första gången du sätter dig på en cykel krävs en hög uppmärksamhet och det är mentalt ansträngande men när du sedan lärt dig att hantera cykeln så sker mycket med automatik och cyklandet är inte längre lika mentalt krävande och kräver mindre av din uppmärksamhet. De oföränderliga delarna av cyklandet, till exempel trampandet på pedalerna, har nu automatiserats och sker omedvetet.

2 kommentarer:

  1. Mycket roligt koncept!detta ska jag börja följa!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar min blogg!

      Radera