onsdag 9 januari 2013

Great North Road

Jag läser nästan aldrig science fiction-böcker därför att jag har fått för mig att det inte är något för mig. Varför jag har fått för mig det vet jag inte, kanske jag läst någon kass science fiction-bok för länge länge sedan och sedan dess ratat genren? Men nu har jag i alla fall utmanat mig själv och läst Peter F. Hamiltons episka science fictionbok Great North Road. Och den var faktiskt inte så dum!

Boken utspelar sig i mitten av nästa århundrade då vi lyckats ta oss ut i rymden och befolkat andra planeter. Kanske inte direkt något originellt upplägg för en science fiction-bok men Hamilton lyckas ändå få till en tvist på storyn i och med att boken har två parallella handlingar där den ena delen utspelar sig på jorden och kan liknas vid en renodlad kriminalroman och där den andra delen är en mer traditionell actionfylld science fiction-berättelse med utomjordingar. De båda parallella berättelserna har givetvis vissa gemensamma beröringspunkter men dessa är få och berättelserna kan i princip läsas som två olika böcker. En del trogna science fiction-fans kan nog tycka att kriminaldelen av boken inte riktigt platsar i den här genren men jag tycker att den delen tillför trovärdighet och originalitet. Trovärdighet på så sätt att den delen är bekant och inte är så avvikande från dagens verklighet, det vill säga man känner igen sig vilket gör att man också lättare kan engagera sig i de mer fantasibetonade delarna. Och originalitet på så sätt att den sticker ut från de flesta andra science fiction-böcker.

Det finns dock två saker som drar ner betyget och det är att språket ibland är ganska dåligt. Vissa av dialogerna är till och med pinsamt tarvligt skrivna. Dessutom är boken lite väl lång, nästan 1000 sidor. Hade nog mått bra av kortas ner med en fjärdedel. Men trots detta är det en läsvärd och spännande bok!........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar