söndag 8 juli 2012

Analytiskt om krig av Alf W Johansson

Boken "Europas krig : militärt tänkande, strategi och politik från Napoleontiden till andra världskrig" av Alf W Johansson kan verkligen rekommenderas! Detta är en bok som fokuserar på analys och strategi, det vill säga den som vill läsa om tekniska specifikationer på vapen, olika arméers storlek eller exakta beskrivningar av kända slag får leta efter en annan bok. Johansson utgår från den etablerade militära tänkaren Clausewitz lära och försöker utifrån den analysera krigens skeenden..Och han gör det på ett mycket bra och engagerande sätt. Detta är en mycket bra bok som nog kan uppskattas även av dem som i normala fall inte läser böcker om krig.....

4 kommentarer:

  1. Hej, skulle du kunna tänka dig att hjälpa mig besvara några frågor kring denna bok? Var är din email?

    Tack

    Carl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Om det är frågor som rör boken eller andra världskriget så kan du ju leta lite på min sajt. Finns ett par inlägg där som baseras bland annat på Alf W Johanssons bok.

      Oskar

      Radera
    2. Hittade inte riktigt det jag var ute efter bland det du skrivit på sajten (mycket som var intressant utanför mina frågeställningar!). Skulle vara tacksam om man kunde skicka några frågor till dig personligen kring boken?

      Mvh

      Radera
    3. Ställ frågorna här så ska jag se om jag kan svara på dom.

      Radera