lördag 23 mars 2013

Cirkeln - Knappast något för vuxna

Cirkeln är första delen i Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren trilogi om Engelsfors och de mystiska saker som inträffar där. Boken kretsar kring sex tonårstjejer som till sin fasa, och ibland förtjusning, märker att de inte är som alla andra, nej de har olika former av magiska krafter. De sex tjejerna är speciellt utvalda enligt en gammal profetia och nu måste de, trots att de inte känner varandra och trots att de är mycket olika som personer, kämpa tillsammans mot ondskan!

Boken är som jag förstått det i första hand tänkt för ungdomar men jag läste den då jag hört att den även uppskattas av vuxna. Men så kan ju knappast vara fallet, jag upplevde boken som otroligt barnslig, ja på gränsen till att det bitvis blev pinsamt larvigt och banalt. Och förstå mig rätt, jag har absolut inget emot att läsa barn- eller ungdomsböcker trots att jag är vuxen men då ska det vara böcker som har någon form av charm eller kvalitet. Det enskilt största problemet med boken är att de övernaturliga inslagen känns påklistrade, man har tagit en berättelse om ett antal vanliga tjejer och sedan gett dem magiska krafter. Problemet är bara att det knappt finns någon känslomässig eller berättarmässig koppling mellan tjejerna och deras magiska krafter, det blir därför aldrig trovärdigt.

Dessutom känns beskrivningen av de sex tjejernas liv konstruerat, man riktigt känner hur de två vuxna författarna försökt sätta sig in i hur det är att vara tonårstjej, men utan att lyckas helt. Man läser hela tiden med en känsla av att något är lite fel, att så här beter sig faktiskt inte tonårstjejer.

Som ungdomsbok för dem som gillar böcker med övernaturliga inslag kan den säkert funka men jag kan absolut inte rekommendera den för vuxna...........


2 kommentarer:

  1. Hej,

    Trevlig och ambisiös blogg. Jag hamnade här när jag googlade på Helenismen. Jag är 48 år och vänter med spänning på den sista boken om Engelsfors. Så från mitt perspektiv passar den även mig som är äldre. Men det är möjligt att det var för länge sedan jag var tonåring...
    /Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade bloggen! Och det var väl iofs ett tag sedan jag var tonåring också... Och det är väl tur det att vi alla inte har samma smak när det gäller böcker! :)

      Radera